Sporter in beeld – Wereldkampioen motocross 125cc Ivano van Erp

In de rubriek; ‘Sporter in beeld’ spreken we verschillende rijders uit diverse takken van motorsport om hun mooiste, gekste en bijzonderste verhalen te horen.

Wat doen deze fanatieke rijders ter voorbereiding op hun seizoen, wat maakt hun tak van motorsport zo mooi en wat doen zij in het dagelijks leven? Dit keer wereldkampioen motocross 125cc Ivano van Erp.

“Dat springen vind ik echt het leukste aan het crossen, en natuurlijk de adrenaline die naar boven komt met het starten.”

Ivano van Erp (17), doet al sinds zijn vierde aan motocross, en dat is niet gek want het zit in zijn familie: “Mijn vader is vroeger crosser geweest, en ook een oom en een neef van mij deden eraan. Ik heb het vroeger gewoon meegekregen en sindsdien ben ik eigenlijk begonnen met crossen.”

Sinds 2020 reed Ivano al bij Yamaha, zo heeft hij twee jaar in de 85cc gereden voor Yamaha: “Toen hebben ze mijn vader geïnformeerd dat ik toevallig voor het team kon gaan rijden, en sinds 2020 rijd ik bij dat team en dat is eigenlijk allemaal heel goed verlopen. Het is een leuk team met een goede monteur.” Maar, nu is het tijd voor een nieuw hoofdstuk: We hebben drie hele mooie jaren gehad. Maar, volgend jaar ga ik rijden voor Hutten Metaal Racing in het EK 250cc.”

Wat zijn de belangrijkste prestaties die je tot nu toe hebt meegemaakt in je carrière?

“Met de 65cc ben ik wereldkampioen geworden, en dan het afgelopen jaar met de 125cc ook. Dat zijn wel de twee grootste prestaties die ik heb neergezet in de afgelopen 12 jaar in de cross.”

Hoe bereid jij je voor op een race?

“Ik heb een trainer, en die kijkt week na week naar hoe ik mij voel, en wat voor trainingen ik moet doen. De ene keer moet ik dan bijvoorbeeld fietsen en de andere keer moet ik dan hardlopen. Eigenlijk doe ik heel veel fysieke training, en dan normaal gesproken ook een keer in de week een motortraining.”

Wat doe je na een race?

“Normaal gesproken ga je na een race als het heel warm is, bijvoorbeeld met een EK, in een speciaal ijsbad. Maar, verder ga je gewoon goed rusten, goed eten en nog wat kleine oefeningen doen voordat we weer gaan beginnen aan de start.”

Ben je wel eens heel hard gevallen?

“Ja, dit seizoen ben ik in Engeland hard ten val gekomen. Daar had ik verder niks bij gebroken. Ik had wel wat kleine kneuzingen in de rug en in mijn vinger. Maar ik heb daar verder gelukkig geen ernstige breuken aan overgehouden.”

Hoe kijk je terug op afgelopen seizoen?

“Ik heb een heel mooi seizoen gehad, jammer dat ik in het begin van het seizoen zo hard ben gevallen. Ik heb het op zich mooi af kunnen sluiten met een wereldtitel. En begin oktober had ik de laatste wedstrijd voor het Duitse kampioenschap en daar ben ik tweede geworden. Ik kijk met een goed  gevoel terug op het seizoen, ik heb mooie prestaties gehad.”

Had je ook zo’n goed seizoen verwacht van tevoren?

“Ik wist dat ik er goed voor stond. In het begin van het seizoen hebben we een paar wedstrijden gereden in Italië, daar was ik eigenlijk de sterkste. In Engeland ging het eigenlijk heel goed, tot aan twee rondjes voor het einde toen ik ten val ben gekomen. Maar, uiteindelijk heb ik mezelf weer weten te herpakken in het midden van het seizoen, en heb ik toch nog mooie prestaties kunnen leveren.”

Wat ging er door je heen toen je eind augustus kampioen werd?

“Heel veel blijdschap, natuurlijk omdat ik eigenlijk voor de Europese titel ging, maar dat was niet gelukt door motortechnische problemen en door de valpartijen. Dat het dan op het WK wel lukt, dat is supermooi. Heel veel blijdschap dat ik het toch nog heb kunnen doen, ik was ook blij voor het team.”

Hoe heb je de wereldtitel gevierd?

“We zijn eigenlijk maandag pas teruggevlogen, en toen stonden ze met tientallen mensen bij mij in de straat en zo hebben we het eigenlijk gevierd.”

Wat zijn jouw doelen voor volgend jaar?

“Mijn doelen voor volgend jaar zijn, natuurlijk mijn best proberen te doen en ik hoop dat ik een heel mooi jaar ga krijgen in het EK 250cc. Ik ga proberen daar het beste uit te halen!”

 

Bron: KNMV

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *